Pro poslední díl našeho seriálu, který představuje Plácida Dominga v největších rolích jeho operního repertoáru jsme si nechali Verdiho Othella. Domingo je považován za jednoho z nejlepších představitelů této náročné role vůbec, za svou kariéru vystoupil ve více než dvou stovkách inscenací této opery snad ve všech předních operních domech světa. Poprvé Othella zpíval, když mu bylo pouhých 34 let, a to v Hamburské opeře. Mnozí operní pěvci začínají s touto rolí později, ale jak Domingo sám říká, cítil se na tuto roli připravený a je lépe začít dříve než poději. Sám Domingo považuje tuto operu za Verdiho nejzdařilejší. Role Othella vyžaduje nejen komplexní herectví, protože zde najdeme všechny možné prožitky, ale především vyspělé a komplexní pěvecké umění, neboť kromě značného tónového rozsahu, je nezbytná i plná barva hlasu a precizní technika. I přesto však Domingo říká, že Othella vždy hrál natolik intenzívně, že si připadal, jako by ho jen mluvil... Podívejte se na Domingův zasvěcený komentář k této roli:
Othello je Verdiho druhá opera na Shakespearův námět a poslední dramatická. Následoval jej pouze komediální Falstaff. O napsání Othella začal Verdio přemýšlet v roce 1879 a požádal Arriga Boita, aby mu napsal návrh libreta. Verdi si nebyl jistý, zda má dost energie, aby pracoval a bojoval za to, jak podle jeho představy měla tragédie Othella scénicky vypadat. Boito a Ricordi však Verdiho k Othellovi dotlačili a v roce 1886 Verdi konečně partituru dokončil. Pomineme-li první dějství opery, libreto sleduje Shakespearovu hru velmi těsně. Jediným velkým přídavkem je „Credo“ Jaga ve druhém dějství, které v originále chybí. Tato árie je však výmluvným představením Jagovy filosofie. Původně Verdi s Boitem zamýšleli nazvat celou operu Jago místo Othello, ale postupem času došli k názoru, že by to dílu neprospělo. Premiéra opery byla velkým úspěchem nejen Verdiho a Boit, ale celého obsazení. Pro první uvedení této opery ve Francii Verdi přepsal část třetího dějství, přidal balet a zestručnil finále. Baletní hudba se dnes příležitostně hraje v koncertní podobě, ostatní úpravy však upadly v zapomnění.
Partitura Othella je extrémně komplexní a dramatická. Opona se otevírá vstříc ohromné bouři a Othellův příchod nastoluje dramatický tón celé opery. Othello je nejtěžší operou, kterou Verdi napsal a jen v milostném duetu odkryl jemnější tvář. Druhý duet s Jagem je vzrušený stejně jako cavatiny, které najdeme v raných Verdiho operách, zde je ovšem tento duet podstatným pilířem dramatického kontextu. Nenajdeme zde rozsáhlejší scénu s dlouhými lyrickými pasážemi, která by ukázala jeho vokální talent. Jago je téměř vypravečem, který udržuje děj v chodu. Desdemona je jednou z nejklidnějších Verdiho herion, ale ve třetím dějství se snaží Othellovi odolat. Ave Maria a „píseň vrbě“ jsou jednou z největších lyrických scén v sopránové literatuře vůbec. Sborový i orchestrální part je velmi komplexní, opakované užití motivu polibku je podobné wagnerovskému leitmotivu, avšak Verdi používá tento nástroj pouze, když Othello přemýšlí o polibku, ne aby tím předznamenal další děj. Othello je populární zejména pro velkolepý part pro dramatický tenor, ale svou životnost si uchovává i díky skvělému barytonovému portétu Jaga.
Plácido Domingo tuto roli ztvárnil v mnohých nastudováních, a jak sám podotýká, těžko některé z nich vyzdvihnout. Nikdy však při své pěvecké sebekázni nezpíval tuto roli více jak desetkrát za sezónu, což vypovídá o její značné náročnosti. Podívejte se nyní na ukázky z nastudování této opery z newyorské MET z roku 1995, kdy ji nastudoval James Levine a po boku Plácida Dominga se jako Desdemona představila Renée Fleming a jako Jago James Morris:
A nezapomeňte, že pro Vás máme jedinečnou příležitost zažít noc s „Králem opery“ v Českém Krumlově. Příští sobotu od 20 hod. v prostoru P2. Lístky jsou stále k dostání!
Žádné komentáře:
Okomentovat