úterý 12. července 2011

Zahájení festivalu již klepe na dveře... těšte se na Vargase a Maiského

20. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov bude slavnostně zahájen již tento pátek15. července operním galakoncertem mexického tenoristy Ramóna Vargase. Pěvce doprovodí rezidenční těleso festivalu – Symfonický orchestr Českého rozhlasu řízený jeho šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem. Tento výjimečný galakoncert se uskuteční od 20 hodin v Pivovarské zahradě v Českém Krumlově

Pořádání operních galakoncertů, na něž jsou zváni přední operní pěvci z celého světa, je jednou ze stěžejních dramaturgických tradic festivalu a k výběru tohoto pěvce prezident festivalu Jaromír Boháč uvádí: „Ramón Vargas dnes představuje absolutní světovou špičku mezi tenory, je pravidelně zván do všech předních operních domů a velmi se nám osvědčila forma galakoncertu na zahajovacím koncertu. Postupně chceme na festivalu představit všechny světové pěvce a myslím si, že návštěvníci festivalu to ocení. Věřím, že stejně jako José Cura se k nám i v jiných uměleckých příležitostech budou rádi vracet.“

Ramón Vargas je jedním z předních tenoristů současné doby a jedním ze světově nejvyhledávanějších pěvců působících na prestižních operních scénách v Evropě i v zámoří.  Do České republiky se Vargas vrací po šesti letech, kdy zazářil na recitálu ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. „Je to bohatá umělecká tradice hudby České republiky a uznání skvělého, pozitivní energií nabitého publika, jež navštěvuje koncerty, které mě motivovaly k přijetí nabídky MHF Český Krumlov,“ říká Vargas na otázku, proč se do České republiky vrací. Na 20. ročníku MHF Český Krumlov se tento kritikou oslavovaný „pěvec pěvců“ ujme slavnostního zahájení dne 15. července a v Pivovarské zahradě zazpívá árie z oper italských a francouzských skladatelů.
Ramón Vargas pochází z početné rodiny z Mexika. Zpívat začal ve svých devíti letech jako člen chlapeckého sboru při Guadalupské bazilice ve svém rodném městě Mexico City. „Od tří let věku jsem miloval zpěv. Vždy když byla doma nějaká rodinná oslava nebo jen přišli nějací přátele, šeptal jsem mamince do ucha: ‚Řekni jim, že jim mohu zazpívat!‘. Když mi to dovolila, vylezl jsem na židli a spustil jsem melodii od Augustína Lary, kterou jsem jednou slyšel v radiu, nebo píseň svého idolu – španělské chlapecké hvězdy Joselita, jehož filmy jsem měl velmi rád. Moji synové Fernando a Rodrigo dělají přesně totéž, nejdřív mě požádají o svolení, a pak našim přátelům zpívají La donna è mobile.“, dodává Vargas. Poté studoval v Cardenal Miranda Institutu v México City u Antonia Lopeze a Ricarda Sancheze.

 „Když mi bylo 22 let, nebo o něco méně, prošel jsem velice hlubokou krizí. Nedokázal jsem kontrolovat hlas, ztratil jsem svůj nevyšší rejstřík, a co bylo nejhorší, zpěv mě naprosto přestal těšit. Rozhodl jsem se dokonce, zda se zpěvem neskončit, „ vzpomíná Vargas. Jednoho dne si však pustil svoji nahrávku z dětských let a vyvolalo to v něm velmi silné emoce. Nalezl totiž způsob, jak začít znovu zpívat. Se svým přítelem Richardem Sanchézem začal experimentovat s dechovými cvičeními a pokus byl nakonec úspěšný. Vargas  se záhy ke zpěvu profesionálně vrátil a zvítězil v Národní pěvecké soutěži Carla Morelliho. V roce 1982 pak debutoval v Haydnově opeře Lo Speziale v Monterrey.

Průlom zaznamenal v roce 1983, kdy jej mexický dirigent Eduardo Mata angažoval jako Fentona do Verdiho Falstaffa a Dona Ottavia do Mozartova Dona Giovanniho. V roce 1986 zvítězil Vargas v tenorové soutěži Enrica Carusa v Miláně a posléze se přestěhoval do Vídně, kde dokončil svá pěvecká studia na škole při Vídeňské státní opeře pod vedením Leo Müllera. V roce 1990 se Ramón Vargas rozhodl zůstat na volné noze a v Miláně se setkal s uznávaným učitelem Rodolfem Cellettim, který se od té doby stal jeho vokálním poradcem. Mezinárodní debut Ramóna Vargase se odehrál v roce 1992, kdy jej newyorská Metropolitní opera angažovala místo Luciana Pavarottiho do role Edgarda, pěveckou partnerkou Vargasovi byla tehdy June Anderson. Záhy následoval debut v milánské La Scale a na dalších mezinárodních scénách. V současné době se Vargas pravidelně objevuje v předních operních domech a koncertních síních po celém světě.
Na otázku, proč se Vargas věnuje zpěvu, odpovídá: „Vlastně ani nevím. Je to zkrátka něco, co potřebuji dělat. Lidé říkají, že umělci potřebují své umění, aby stabilizovali své neurózy… Já se zpěvu věnuji celý svůj život, a to co možná nejpřirozeněji. Dobrý hlas a zpěv jsou darem a je mou povinností na sobě tvrdě pracovat, abych se zdokonaloval a mohl své umění přenášet a sdílet s ostatními. Umění vše povznáší a velebí. A to nejdůležitější v umění je pokora a skromnost,“ dodává Vargas.

V sobotu 16. 7.  bude program festivalu pokračovat v instrumentálním duchu s proslulým violoncellistou Mischou Maiským. Maisky je lotyšským rodákem, který započal svá studia na tehdejší Leningradské konzervatoři u Mstislava Rostropoviče a již první studentské debuty mu vynesly označení „Rostropovič budoucnosti“. Sovětský svaz definitivně opustil v roce 1970, aby se usadil v Izraeli a pokračoval ve studiích u významných violoncellistů, jakými byli Piatigorsky nebo Rostropovič. Následně se již naplno rozvinula Maiského kariéra zahrnující vystoupení na předních koncertních pódiích po celém světě, spolupráci s nejprestižnějšími symfonickými orchestry, komorními tělesy i sólisty. Jeho bohatá nahrávací činnost zahrnuje řadu zajímavých titulů, především pro label Deutsche Grammophon, které patří k nejcennějším ve violoncellovém oboru. Maisky je častým hostem českých koncertních pódií, a tak ani není třeba připomínat jeho umělecké kvality. Do Českého Krumlova tentokráte přiveze Beethovenův Trojkoncert C dur, Op. 56 a Brahmsův Dvojkoncert A dur, Op. 102, ve kterých Maiského doprovodí jeho dcera, klavíristka Lily Maisky a korejská houslistka Sang-Hee Cheong. Symfonický orchestr Českého rozhlasu bude řídit nizozemský dirigent Daniel Raiskin, který je rovněž osobností, jež se na festivalu již v minulosti představila.

Vstupenky na oba tyto koncerty jsou stále k dostání, více informací se dozvíte na stránkách festivalu

Žádné komentáře:

Okomentovat