neděle 17. července 2011

Il divino Ramón Vargas

Dne 15. července byl zahájen 20. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, a to za slavnostním zahajovacím aktem v českokrumlovském hotelu Růže se zúčastní vrcholných představitelů politiky, kultury i byznysu a následně operním galakoncertem proslulého tenoristy Ramóna Vargase.

Ramón Vargas potvrdil, že všechny superlativy, které na jeho konto, kdy napsala zahraniční kritika, jsou pravdivé. Svým ryzím výkonem, prvotřídní technikou, nádhernou barvou hlasu a přirozeným vystupováním bez povrchní a laciné efektnosti vzal za srdce snad každého návštěvníka a postaral se o to, aby zahájení jubilejního 20. ročníku bylo opravdu oslnivé a nezapomenutelné. Před šesti lety uchvátil Vargas svým recitálem Prahu a od té doby jeho hlas uzrál a získal ještě více na sametovosti, objemu a síle, a přitom neztratil lyrickou kantilénu a nezměnitelnou elegantní barvu. Elektrizující večer v Pivovarské zahradě ocenilo publikum dvojnásobným a několikaminutovým unisono potleskem vstoje.

Koncert otevřel Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) rozverně elegantní předehrou k Rossiniho Lazebníku Sevillskému. Rezidenční těleso festivalu vedené a osvěžené novou osobností svého šéfdirigenta Ondreje Lenárda podalo soustředěný výkon. Po úvodní předehře se již na pódiu objevil tenorista Ramón Vargas a zaujal hned první, méně známou ukázkou z opery Vévoda z Alby Gaetana Donizettiho. Jemná pianissima, intonační jistota a snadná uvěřitelnost výrazu publikum doslova přimrazila. Následovalo známé Intermezzo z Pucciniho Manon Lescaut, které SOČR dobře vykreslil co do barvy i proměnného tempa v jeho dojemné uhlazenosti i dramatickém náboji. Poté se již na scénu vrátil cituplný Vargas coby Romeo v kavatině z Gounodovy opery Romeo a Julie. Tato ukázka dokonale potvrdila vřelou lyričnost pěvcova tenoru a sugestivní zpěv o lásce nemohl soustředěné publikum nedojmout. Vargas se následně dokonale převtělil do role zdrceného Maria Cavaradossiho, který odsouzen k popravě vzpomíná ve své cele na něžné chvíle, jež trávil se svou vyvolenou Florií Toscou. Tato role je pro Ramóna Vargase nová, avšak zhostil se jí s neobyčejnou přesvědčivostí a jistotou, a tak není pochyb, že v nejbližších sezónách ho jistě čeká úspěšný vstup do emočně vypjatého verismu, na který si uvědoměle vokálně počkal.

Čas k odpočinku nabídla Vargasovi instrumentální vložka s hudbou Georgese Bizeta, zazněla exotická Farandole ze suity Arlézanka. Vargas se poté vrátil na scénu coby zoufalý Macduff lamentující nad ztrátou svých dětí v árii z opery Macbeth. Možná i osobní prožitek Ramóna Vargase – ztráta vlastního syna – umocnila hloubku jeho emočně vypjaté výpovědi. V pochmurném tónu pokračoval Vargas i v neotřelé ukázce z nepříliš uváděné opery L’Arlesiana Francesca Cilei, ve které uchvátil svým dokonale zvládnutým dynamickým rozsahem a znovu potvrdil své dramatické schopnosti. Bohatě melodická předehra k opeře Vilém Tell posléze přispěla ke gradaci večera a dala naopak prostor orchestru, aby ukázal své stále se zlepšující kvality. Dále se Vargas představil v jedné z kmenových rolí svého repertoáru, kterou je opera Werther. Sugestivní árii tesknícího Werthera „Pourquoi me reveiller“ podal s ohromným nasazením; melancholii, smutek a zoufalství hlavního hrdiny z Goethovy novely vykreslil s neobyčejnou citlivostí a beze známky plochého sentimentu. Neobyčejná krása a kultivovanost Vargasova sytého tenoru se plně rozvinula v ukázce z posledního díla vrcholného období tvorby Giuseppa Verdiho Luisa Millerová. Dokonalá dynamická kontrola a flexibilita Vargasova hlasu publikum donutila opakovaně k nadšeným zvoláním „bravo!“. Sugestivní předehra z Verdiho opery Síla osudu poté uzavřela melancholicky laděnou část programu.

Na závěr koncertu jako by Vargas nabral ještě další síly a energii a populární Rossiniho La Danzu „vystřihl“ s neuvěřitelnou jistotou a přesností. V přídavkách se objevila árie Amor ti vieta z Giordanovy Fedory a populární neapolská píseň Core n'grato a úspěch byl završen a korunován. Ramón Vargas nezazářil, Ramón Vargas oslnil. Svou nenuceností, přirozeností, otevřeným srdcem, upřímností, espritem a naprostou pěveckou dokonalostí zvedl zcela spontánně celou Pivovarskou zahradu ze sedadel a ta jej odměnila několikaminutovými ovacemi vstoje. Navíc Vargas při slavnostní recepci, která se konala po koncertu v Zámecké jízdárně, s vtipem přijal nabídku moderátora zavzpomínat na svá dětská léta, kdy žadonil na své mamince, aby mohl rodinným návštěvám zazpívat a když mu to bylo dovoleno, stoupl si na židli a spustil některou z populárních písní. Na jevišti, na židli, s ohromným drajvem zazpíval známou španělskou píseň Te quiero dijiste… a celá Zámecká jízdárna vzdala definitivní hold jeho strhujícímu umění.

Ramón Vargas dokázal, že je tenorem nejen 21. století, jeho pěvecké umění je skvostem, průzračným diamantem, který si s velkou obezřetností a rozmyslem Vargas vybudoval a dále jej smysluplně rozvíjí. Vargas je skutečným pokladem současného operního světa a vlahý večer, který s ním publikum mohlo v Českém Krumlově strávit, bude pro mnohé jistě nezapomenutelným.

Žádné komentáře:

Okomentovat