neděle 17. července 2011

Na slovíčko s Mischou a Lily Maiskými a Danielem Raiskinem

Druhý festivalový den se v beznadějně vyprodané Zámecké jízdárně na festivalu po letech představil legendární violoncellista Mischa Maisky za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který řídil další z dlouhé řady vracejících se festivalových gratulantů, holandský dirigent Daniel Raiskin.

V úvodu koncertu zazněla monumentální předehra Coriolan Ludwiga van Beethovena, ve které SOČR vedený energickým Raiskinem mistrně podtrhl rozervanost a boj svědomí Coriolana ze slavné Collinovy tragédie. Vervním gestem dirigent těleso podnítil k vynikajícímu výkonu. V druhé skladbě se již objevil očekávaný Maisky, kterého navíc doprovodila jeho dcera Lily Maisky, která je klavíristkou, a rovněž vynikající korejská houslistka Sang-Hee Cheong. V podání této sólistické trojice zazněl Beethovenův Trojkoncert, elegantní, radostné a živé dílo. V centru pozornosti i sólistické hry byl samozřejmě Mischa Maisky, který se náročného partu zhostil s expresivitou sobě vlastní. V nekomplikovaném klavírním partu na sebe hráčskými kvalitami i záplavou dlouhých vlasů upozornila mladičká Lily, která je jistým příslibem klavírní budoucnosti. Vynikající výkon podala také houslistka, jejíž part nebyl o mnoho lehčí než violoncellový. Trojice sólistů přes pouze zdánlivou snadnost a nekomplikovanost díla zapůsobila dojmem dobře sehraného rodinného tria hrajícího s elegancí, lehkostí a mistrnou virtuozitou.

Po pauze přišla na řadu část věnovaná Brahmsovi. V úvodní důvtipné a svěží Akademické předehře, kde Raiskin a SOČR potvrdili, že si velmi dobře rozumí, přišel na řadu Brahmsův Dvojkoncert, v němž v roli sólistů na pódiu zůstali Mischa Maisky a Sang-Hee Cheong. Vřelost a melodickou krásu posledního Brahmsova symfonického díla, v němž mohutný proud symfonické hudby vtahuje sólové party do jednoho organického celku, byla v sobotní interpretaci přítomných umělců dotažena takřka k dokonalosti. „Rostropovič budoucnosti“ Mischa Maisky potvrdil, že patří k opravdové špičce violoncellového oboru a je již dnes legendou. Jeho expresivní hra bez povrchního přehrávání a prázdných dramatických gest a přesnost bez mechanické těžkopádnosti spontánně vyprovokovaly publikum k dlouhým ovacím vstoje. Fakt, že Maisky při závěrečném tónu přetrhl strunu na svém nástroji jen dokládá, s jakým nasazením se svého partu zhostil. Nádherně lahodný a sytý tón violoncella, střízlivý výraz a koncentrovaná vášeň, s jakou Maisky ke svému partu přistoupil, obecenstvo doslova uchvátili. Za Maiským nezaostala ani mladá korejská houslistka, která opět potvrdila vysokou úroveň korejské hudební kultury.

MISCHA MAISKY

Jaký máte dojem z koncertu?

„Koncert jsem si užil – všechny koncerty si užívám. Přetrhl jsem strunu, ale naštěstí se to stalo až úplně na závěr, načasoval jsem si to docela dobře. Takže jen mohu doufat, že publikum si koncert užívalo stejně jako my“.

Jaká byla spolupráce s orchestrem?

„Spolupráce byla skvělá, jako ostatně vždycky. S tímto orchestrem jsem spolupracoval už mnohokrát a po mnoho let. Vždycky s nimi rád hraji, nejen v Praze nebo v Českém Krumlově. Vystupovali už jsme společně ve Španělsku, v Německu, v Itálii a na dalších místech a je to pokaždé radost si s nimi zahrát.“

Jak se Vám hrálo se sólisty a s dirigentem Raiskinem?

„Hrálo se mi s nimi výborně, s panem Raiskinem už jsem také několik koncertů odehrál a stejně tak s paní Yoon Soo Rhee. Se svojí dcerou Lily hraji velmi často, v posledních sedmi letech jsme odehráli mnoho koncertů a také jsme spolu před měsícem nahrávali pro Deutsche Grammophon, CD vyjde na podzim. Hrajeme také s mým synem Sašou, takže mám rodinné trio a rodinné duo, a to jsem si vždycky přál mít. V tomto složení jsme už hráli i v České republice, vystupujeme jednak s orchestrem (například právě Beethovenův Trojkoncert), ale hrajeme i komorní hudbu.“

Jak se Vám líbí v Českém Krumlově?

„Český Krumlov je nádherné město, festival je výborný, má skvělé publikum a dobré organizátory. A když mě opět pozvou, rád se sem vrátím.“

Budete mít toto léto prázdniny?

„Prázdniny? Budu se asi muset podívat do slovníku, co to znamená... Vlastně ano, přijel jsem přímo z dovolené – minulý týden jsem hrál na festivalu v Turecku, přijela tam za mnou rodina a byli jsme s dětmi v bazénu a hráli jsme si s míčem, takže to byly moje prázdniny. Trvaly tři dny.“

LILY MAISKY


Jak se Vám dnes večer hrálo?

„Moc mě bavilo hrát v tomto triu, moc dobře se mi spolupracovalo s orchestrem a s maestrem Raiskinem. A také jsem si po svém vystoupení ráda poslechla Brahmsův Dvojkoncert, tuto skladbu mám opravdu ráda.“

Už jste navštívila Českou republiku?


„V České republice už jsem před pěti lety vystupovala, právě s mým otcem s Beethovenovým Trojkoncertem, byli jsme v Praze, Ostravě, Olomouci, Teplicích a dalších městech. Prahu mám moc ráda, je to jedno z mých nejoblíbenějších měst. V Českém Krumlově jsem poprvé a je to pro mě obrovský objev, netušila jsem, že existuje tak nádherné místo. Doufám, že ještě budu mít čas si ho více prohlédnout.“

Jaké jsou Vaše další plány?

„S tatínkem máme naplánovaný recitál ve Španělsku, pak mám koncert ve Švýcarsku spolu s mladšími kolegy (violoncello a housle), budu hrát na festivalu v Řecku a na dalších místech.“

Jaké budou Vaše prázdniny?


„Teď budu až do srpna odpočívat, pojedu na pár dní do Řecka jen tak relaxovat.“

DANIEL RAISKIN

Jak hodnotíte dnešní koncert?

„Koncert byl vynikající, jsem spokojen. I z reakcí publika je to patrné. S orchestrem spolupracuji pravidelně už dlouhou dobu a vždycky se na něj těším, atmosféra je výborná. V nejbližší době společně vystoupíme v Německu, Švýcarsku a Belgii, v březnu jsme hráli v Rudolfinu. Je to příjemné, když přijdu mezi členy orchestru, poznávám známé obličeje, pozdravíme se, zavtipkujeme – je to dlouhodobý vztah, člověk cítí, že tam funguje kontakt, že to není jen formální přístup, nevystupuji jako „maestro“, užíváme si společnou práci.“

Jaká byla spolupráce se sólisty?


„S Lily Maisky jsem hrál dnes poprvé, i když se známe už delší dobu, stejně tak jsem hrál poprvé se Sang-Hee Cheong, ale s Mischou Maiským jsem hrál už mnohokrát předtím. Všichni hodně cestujeme, takže máme radost, když se nám podaří se někde sejít s lidmi, které známe a které máme rádi. Je to těžké, dát během několika hodin dohromady orchestr se dvěma či třemi sólisty, takže je příjemné, když už znám hudebníky, s nimiž budu vystupovat.“

Jak se Vám pracuje v Českém Krumlově?


„Český Krumlov znám, už jsem zde na festivalu hrál. To město vypadá jako z pohádky, je to neuvěřitelné, jako z příběhů o Pinocchiovi, jako bych otevřel dveře a přede mnou se objevil jiný, magický svět. Tentokrát jsem měl více času projít se po městě, navštívil jsem zámek, měl jsem možnost obdivovat ty krásné výhledy na historické budovy a řeku pod nimi... Minule jsem to nestihl, bylo málo času“

Co plánujete v nejbližší době?


„Dovolenou už jsem měl, byl jsem deset dní v Asii s rodinou. Je to někdy náročné, zejména pak u produkcí pod širým nebem, zkoušky, natáčení... A dirigent musí být nad věcí, motivovat orchestr, i když jsou hudebníci unavení. Zítra odjíždím do Vídně a pakz do Salcburku s operní produkcí. Poté už začíná nová sezóna, takže mám program opět nabitý. Ale těším se, že se do Českého Krumlova zase vrátím, mám tohle místo rád.“

Žádné komentáře:

Okomentovat