středa 1. června 2011

Collegium Marianum se vrací do Českého Krumlova

Pražský soubor Collegium Marianum se v minulosti na MHF Český Krumlov představil v především v několika nastudováních barokních oper v Zámeckém divadle. V letošním roce přiveze naopak čistě instrumentální program Boemo Furioso a 4. srpna vystoupí v Maškarním sále krumlovského zámku.  Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 cíleně zaměřuje na znovuoživování hudby 17. a 18. století. Jako jeden z mála profesionálních souborů tohoto zaměření v ČR má na svém repertoáru nejen čistě koncertní díla s důrazem na autory české či působící ve střední Evropě, ale pravidelně připravuje unikátní tvary hudebnědramatických a tanečních představení. Každoročně je uvedeno několik novodobých světových premiér. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými choreografy, režiséry či sólisty a dirigenty jako například Andrew Parrott, Simon Standage, Chiara Banchini, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory, Peter Kooij, Simona Houda-Šaturová, Peter van Heyghen, Damien Guillon či Sergio Azzolini. Od roku 1999 působí soubor pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, jejíž aktivní badatelská činnost propojená se studiem barokní gestiky, deklamace a tance umožnila postupně rozšířit profil souboru Collegium Marianum a uvádět původní hudebně dramatická díla. Collegium Marianum je rezidenčním souborem stejnojmenné vzdělávací instituce Collegium Marianum – Týnské školy, která působí od roku 1990 jako kulturní a vzdělávací centrum historických umění a plní tak významnou úlohu v pražském kulturním životě. Od roku 1999 pořádá cyklus koncertů Barokní podvečery navazující na tradici pravidelného koncertního života na Starém Městě pražském.




Soubor Collegium Marianum sbírá uznání zahraniční i české odborné kritiky. Pravidelně hraje na hudebních festivalech a prestižních pódiích v České republice i v zahraničí (m.j. Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Pražské jaro, Festival de Sablé, Concentus Moraviae, Bolzano Festival, Mitte Europa atd.). Diskografie souboru zahrnuje dvoudílnou antologii Hudba barokní Prahy I (2003) a Hudba barokní Prahy II (2005). V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, v rámci jehož řady Hudba Prahy 18. století vydal již tři nahrávky: J. J. I. Brentner – Koncerty a árie, Rorate coeli – Advent a Vánoce v barokní Praze a František Jiránek – Koncerty a sinfonie.

Collegium Marianum získalo v roce 2009 nejvyšší uměleckou cenu na festivalu Varaždinské barokní večery a současně se stalo nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby, které uděluje Česká hudební rada – sekce nevládní organizace Mezinárodní hudební rady při UNESCO.

V nedávné době soubor vydal novou nahrávku František Jiránek / Concertos & Sinfonias, z níž některé ukázky zazní i na festivalovém koncertu souboru. Ještě dnes se před našima očima - a především pro naše uši - otevírají stále nové kapitoly z historie bohatého hudebního života barokní Prahy. O osobnosti Františka Jiránka, skladatele a houslisty v pražské kapele hraběte Morzina, donedávna tušilo jen několik nejzasvěcenějších. Teď poprvé se pro všechny milovníky staré hudby otevírá možnost poslechnout si reprezentativní výběr z jeho virtuosních koncertů. Na první poslech je zde zřejmá vivaldiovská inspirace (propojená ovšem s výraznými prvky české muzikality) - nikoli náhodou; Jiránek byl svým zaměstnavatelem poslán na studia do Benátek, kde byl jeho učitelem nejspíš sám Antonio Vivaldi, v té době Morzinův „maestro di musica in Italia“. Později našel Jiránek své působiště v Drážďanech, kde byla jeho další tvorba postupně formována galantním stylem a nastupujícím klasicismem. Světové premiéry Jiránkových virtuosních koncertů se ujali vynikající sólisté v čele s „kouzelníkem“ svého nástroje, fagotistou Sergiem Azzolinim. Společně se souborem Collegium Marianum pod vedením flétnistky Jany Semerádové s plným nasazením vdechli Jiránkovi nový život, který si tento znovu objevovaný skladatel rozhodně zaslouží. 


Soubor se pyšní i několika skvělými kritikami tohoto disku:
IRR (eng): Recenze Jiránek – IRR 2011-05-1 – IRR Outstanding
Diapason (fr): Recenze Jiránek – Diapason – 5 ladiček
Harmonie (cz): Recenze Jiránek – Harmonie 1_2011 – HHHHH


Na festival soubor v následujícím obsazení přiveze tento program:

Johann Friedrich Fasch (1688—1758): Suita pro dvě příčné flétny, dvoje housle, violu, fagot a basso continuo FWV K: g1a
František Jiránek (1698—1778): Koncert pro flétnu G dur
Jan Antonín Reichenauer (c1694—1730): Kvartet pro housle, fagot, violoncello a basso continuo
František Jiránek (1698—1778): Sinfonie F dur
Antonio Vivaldi (1678—1741): Komorní koncert „La notte“ pro flétnu, dvoje housle, fagot a basso continuo g moll, RV 104


Collegium Marianum
Jana Semerádová – flauto traverso, umělecké vedení
Lenka Torgersen, Vojtěch Semerád – barokní housle
Veronika Jíchová – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Ondřej Balcar – barokní kontrabas
Sebastian Knebel – cembalo
Kamila Marcinkovska – barokní fagot
Martina Bernášková – flauto traverso

A na závěr ještě video ukázka Jiránkova Flétnového koncertu G dur v podání  tohoto souboru a Jany Semerádové.





Žádné komentáře:

Okomentovat