úterý 19. dubna 2011

Hamuburská profesorka houslí s českými kořeny

Dalším z koncertů, který si představíme, bude vystoupení vynikající německé houslistky Tanjy Becker-Bender, jež se na festival vrací po dvou letech, kdy si českokrumlovské publikum podmanila svým brilantním pojetím takřka nehratelných Paganiniho Capricií. Nyní bude moci své umění plně rozvinout v brilantních Bachových kusech, jež jsou pro svou mimořádnou náročnost považovány za prubířský kámen pro nejlepší houslisty. Bachovu hudbu okoření navíc výběr z díla soudobého rumunsko-maďarského skladatele Györgyho Kurtága. Koncert se uskuteční dne 28. července v Maškarním sále zámku.
Poslechněte si na úvod našeho příspěvku hudební ukázku z krumlovského debutu Tanjy Becker-Bender:



Tanja Becker-Bender se narodila ve Stuttgartu v Německu v rodině vědců a hudebníků s českými kořeny. Brzký hudební úspěch v podobě vítězství na mezinárodních soutěžích v Ženevě (CIEM), Bruselu (CIM Chimay), Tokiu (Bunkamura Orchard Hall Award), Houstonu, Gorizii a Janově (Premio Paganini) ji přivedl na světová koncertní pódia, kde se jako sólistka představila pod taktovkou Kurta Masura, Gerda Albrechta, Fabia Luisiho, Uriela Segala, Hartmuta Haenchena, Huberta Soudanta, Ken-Ichira Kobayashiho nebo Carlose Miguela Prieta s renomovanými tělesy, jako Tokijská filharmonie, Jerusalemský symfonický orchestr, Symfonický orchestr Yomiuri Nippon, Houstonský symfonický orchestr, Orchestr Románského Švýcarska, Stuttgartský orchestr SWR, Orchestr berlínského Konzerthausu, s Vídeňským, Curyšským a Pražským komorním orchestrem. 
 
Jako aktivní komorní hráč se Tanka Becker-Bender představila na festivalech spolu s Gidonem Kremerem, Yuri Bashmetem, Borisem Pergamensčikovem nebo Arnoldem Steinhardtem na reciátelch v New Yorku, Buenos Aires, Montevideu, Paříži, Londýně, Římě a Vídni.

Tanja Becker-Bender studovala hru na housle u významných kvartetních hráčů Wilhelma Melchera z Melos Quartett ve Stuttgartu a jeden rok studovala s Davidem Takenem na Guildhall School v Londýně. Následovala studia u Güntera Pichlera z Alban Berh Quartett na Hudební univerzitě ve Vídni a u Roberta Manna z Juilliard String Quartet na Juilliard School v New Yorku. Další důležité impulsy získala od Bartókova studenta Györgyho Sándora v New Yorku a ve spolupráci s Eberhardem Feltzem v Berlíně. 
 
Tanja Becker-Bender aplikuje idealistický přístup z komorní hudby ve všech žánrech – koncertech, virtuózních kusech, v premiérované nové hudbě i barokní hudbě hrané na dobové nástroje. Usiluje o interpretační podchycení podstaty každého díla, které hraje, z jakéhokoli repertoáru. Její zájem o novou hudbu ji přivedl ke spolupráci se soudobými skladateli – Crostóablem Halffterem, Peterisem Vasksem a prvních představení děl Rolfa Hemepla, Alexandera Goehra a Benedica Masona.  

 
Poslechněte si nahrávku Tanji Becker-Bender v sólovém partu Houslového koncertu Tomasa Giovanni Albinoniho.

Po nahrávkách děl Dvořáka, Beethovena, Albinoniho a švýcarského skladatele Jeana Perrina vydala Becker-Bender v roce 2009 nahrávku 24 Capricií Nicola Paganiniho pro Hyperion Records v Londýně, za kterou získala světový kritický ohlas a nahrávka byla oceněna i editorským výběrem prestižních magazínů Gramophone a Classic FM. Hudební ukázky z této nahrávky najdete zde
 
V únoru roku 2011 byl vydán nový disk s díly Erwina Schulhoffa, který se záhy stal „Diskem měsíce“ BBC Music Magazine. Hudební ukázky naleznete zde a za přečtení stojí i vlastní poznámky Becker-Benderové k této nahrávce.

Frankfurter Allgemeine Zeitung vyzdvihl v umění Becker-Benderové „kompletně vyzrálou virtuozitu, fenomenální intenzitu výrazu a vyváženost“. Další recenze posledního disku naleznete zde a zde. V roce 2006 byla Becker-Benderová jmenována nejmladší profesorkou v Německu vůbec na Hudební univerzitě v Saarbrückenu, kde vystřídala Maxima Vengerova. V současné době je Becker-Benderová profesorkou houslí na Hudební a divadelní univerzitě v Hamburku.

Tanja Becker-Bender hraje na housle Giuseppe Guarneri del Gesù z Cremony z roku 1728, které vlastní Blue de Brasil Fazendy Ipiranga díky dotaci od Německého hudebního fondu.
 
Na závěr se zastavme ještě u méně známého skladatele Kurtága. Tři rozsáhlé cykly Signs, games and messages letos pětaosmdesátiletého György Kurtága je možné v prvé řadě vnímat jako pokornou, zralou, životní i kompoziční zkušeností podloženou výpověď "autora, který má mnohé za sebou". Jedná se o instrumentální miniatury vznikající nepřetržitě od roku 1989 a jsou klasickou ukázkou autorova kompozičního myšlení: jde o extrémně stručný, koncentrovaný hudební jazyk, který neplýtvá "slovy", hovoří jasně a stručně, bez zbytečných oklik jde k podstatě věci, nepřikrášluje a nezní déle, než je nezbytně zapotřebí. Jedním z důkazů budiž i to, že jen málo z hudebních vět přesáhne dvě minuty. Zde je video ochutnávka tohoto díla:
 




Žádné komentáře:

Okomentovat