Dalším z pomyslných uměleckých gratulantů, který se po dvou letech vrátí na koncertní scénu festivalu, bude vynikající ruský violoncellista Kyrill Rodin. Po skvělém provedení Dvořákova violoncellového koncertu, v němž potvrdil ryzí slovanský naturel i interpretační kvality blízké české violoncellové škole, se tentokrát na festivalu představí v komorním programu složeném z děl klasicistních a romantických skladatelů za doprovodu korejské klavíristky Minjung Kim.
Připomeňme se Rodinovo pojetí Dvořákova skvostného koncertu:
Kyrill Rodin je profesorem Čajkovského konzervatoře v Moskvě a vítěz Mezinárodní Čajkovského soutěže v roce 1986. Narodil se v Moskvě v roce 1963 a v sedmi letech začal studovat hru na violoncello ve speciální škole Gněsinových pod vedení prof. Very Biriny. Po úspěšném absolutoriu plynule navázal studiem na moskevské Čajkovského konzervatoři pod vedením vynikající ruské umělkyně prof. Natalie Shakhovskaye (vítězky první Čajkovského soutěže pro violoncellisty v roce 1962). Během studií se úspěšně zúčastňoval hudebních soutěží. Vyhrál první cenu 15. ročníku v mezinárodní soutěži “Jeunesses musicales competition“ v Bělehradě v roce 1984 a byla mu udělena zvláštní cena Zlatá harfa. V současnosti je Kyrill Rodin jedním z významných profesorů Moskevské Čajkovského konzervatoře. Jeho studenti jsou vítězové mnoha mezinárodních hudebních soutěží a účinkují na hudebních festivalech po celém světě.
Koncertní turné Rodina zavedla do Evropy, Severní i Jižní Ameriky, Afriky, Japonska, Jižní Koreje, Austrálie, Singapuru i na Nový Zeland. Hudebními partnery Rodina byli například V. Gergiev, V. Fedosejev, Ch. Ditout, G. Delogu, J. Bělohlávek, V. Spivakov, V. Repin, M. Wengerov, M. Fedotov, S. Stadler aj. Ve svém repertoáru má Rodin nejznámější violoncellové koncerty, komorní hudbu od baroka až po moderní a postmoderní hudbu. Jeho představení mají formu recitálů, duet, trií, hudbu argentinského tanga pro pět sólistů Astora Piazzolly. Věnuje se také recitálům, duovýma triovým programům nebo hudbě Astora Piazzolly pro 5 sólistů – Argentinské tango. Na svém kontě má nahrávky Bachovy hudby (tři sonáty za doprovodu varhan), dále díla Haydnova, Beethovenova (Trojkoncert), Brahmse (Dvojkoncert), Šostakoviče, Čajkovského, Mjaskovského, Khrennikova, Piazolly, ale i moderní čínskou hudbu. Rodin pravidelně pořádá rovněž mistrovské kurzy v Německu na Bavorské hudební akademii, ve Španělsku, Austrálii, Argentině, v Jižní Koreji, Číně, Japonsu, Singapuru, Chorvatsku a dalších zemích bývalé Jugoslavie.
Na koncertu dne 22. července v Maškarním sále zazní:
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Sonáta pro violoncello č. 2 g moll, Op. 5/2
Robert Schumann (1810-1856): Fantastické kusy pro violoncello a klavír, Op. 73
Franz Schubert (1797-1828): Der Müller und der Bach (Wo ein treues Herze), píseň pro hlas & klavír v úpravě pro violoncello & klavír (z cyklu Die schöne Müllerin), Op. 25/19
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): Píseň beze slov č. 1 Andante espressivo G dur „Májové vánky“, Op. 62/1
Richard Strauss (1864-1949): Morgen („Und morgen wird die Sonne wieder scheinen“), píseň pro hlas & klavír v úpravě pro violoncello & klavír (z cyklu 4 písně), Op. 27/4
Johannes Brahms (1833-1897): Sonata pro violoncello a klavír č. 1 e moll, Op. 38
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Sonáta pro violoncello č. 2 g moll, Op. 5/2
Robert Schumann (1810-1856): Fantastické kusy pro violoncello a klavír, Op. 73
Franz Schubert (1797-1828): Der Müller und der Bach (Wo ein treues Herze), píseň pro hlas & klavír v úpravě pro violoncello & klavír (z cyklu Die schöne Müllerin), Op. 25/19
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): Píseň beze slov č. 1 Andante espressivo G dur „Májové vánky“, Op. 62/1
Richard Strauss (1864-1949): Morgen („Und morgen wird die Sonne wieder scheinen“), píseň pro hlas & klavír v úpravě pro violoncello & klavír (z cyklu 4 písně), Op. 27/4
Johannes Brahms (1833-1897): Sonata pro violoncello a klavír č. 1 e moll, Op. 38
Poslechněte si další zajímavé ukázky Rodinovy hry - z Majskovského a Kikorových sonát :
Žádné komentáře:
Okomentovat