neděle 14. srpna 2011

Slovenský večer očima hlavních aktérů

Další ze série hudebně-gastronomických večerů přinesla sobota 13. srpna v Pivovarské zahradě. Po řadě evropských zemí a loňském výletu do Mexika vzdal festival tentokrát hold bratrskému Slovensku. Do slovenských barev se Český Krumlov oblékl na celý den, náměstím i ulicemi hrála hudba, prezentovány byly slovenské výrobky. Vrchol však přinesl až samotný večer, kdy za hvězdného nebe zahradu nejprve roztančil slovenský folklorní soubor Lúčnica a posléze ji rozezpíval populární Miro Žbirka.
 
Po koncertu jsme se zeptali…
… profesora Štefana Nosál’a , uměleckého vedoucího a choreografa Lúčnice:

Jaký máte dojem z představení?
Představení dopadlo dobře, byl tam kontakt s obecenstvem. Ale my si umíme získat diváky všude na světě, koho bychom také nezískali? (smích) Oni to naši tanečníci a hudebníci umí tak bezprostředně – také je to tak učíme. Představení musí být bezprostřední a přitom krásné.

Jak jste vybíral repertoár?
Máme více programů, myslím ale, že diváci si k tomuto představení vytvořili srdečný vztah.

Co Vám dodává energii pro další práci, vychováváte už několikátou generaci tanečníků...
Je to už více než šedesát roků. Lidé se mění, takže nám to dá práci vychovávat stále nové, ale oni to dělají velmi rádi, když té práci porozumějí. Práce je to krásná. Vyrostl jsem v prostředí, kde byly silné tradice, pocházím z okolí Detvy, Pol´any. V těchto tradicích jsem žil a pak jsem je ve velkoměstě chtěl zužitkovat, aby přetrvaly v takovéto podobě. Obdivuje je dnes celý svět.  
Odpočíváte vůbec někdy?
A co bych neodpočíval, už jsem starší člověk. Ale před těmito mladými lidmi se musím snažit držet se. Kdyby viděli, že odpadávám, mělo by to špatný vliv na jejich výkony. Snažím se tedy udržovat se v takovém napětí a temperamentu, aby do toho pak členové souboru šli celým srdíčkem.

…koncertního mistra orchestru Martina Sleziaka:

Jak se Vám líbilo na MHF Český Krumlov?
My jsme byli hlavně překvapení z toho nádherného města, jsme z něj unešení a velmi rádi se sem vrátíme. Publikum bylo výborné a dobře se nám hrálo, snad se to líbilo i divákům. Každý rok připravujeme nový program, s nímž jezdíme po Slovensku i v zahraničí. S částí tohoto programu jsme byli například v Monaku, Kalábrii, Petrohradě. Je to tedy výběr z programu, určený pro zahraniční turné.

Jste zvyklí hrát venku?
V poslední době hrajeme často ve velkých divadlech či jiných velkých sálech, ale zvyklí jsme i na amfiteátry. Lúčnica je na Slovensku velmi populární, takže máme vyprodané třeba i desetitisícové amfiteátry, a open air představení děláme velmi rádi.

a závěrem rovněž Mekyho Žbirky:

Jaký máte dojem z koncertu?
Výborný. Když jsme sem jeli, měli jsme obavy z počasí, cestou byly bouřky, takže jsme čekali déšť a chladno. Ale počasí vyšlo skvěle, publikum bylo výborné, dobrá atmosféra. A o krásném prostředí Českého Krumlova je zbytečné mluvit. Mám tu s sebou také rodinu, takže jsem rád, že jsem jim tady mohl zahrát.
Jste zvyklý vystupovat s folklórním souborem?
Za ta léta, co se objevuji na scéně, jsem zažil všelijaká vystoupení, zejména dříve jsem docela často v takovémto programu vystupoval.
Co plánujete v nejbližší době?
Teď jsme se všichni vrátili z dovolené, takže každého z nás teď čeká nějaká práce. Já dokončuji album se symfonickým orchestrem, dost ambiciózní projekt. Včera jsem posílal nahrávku mého zpěvu panu dirigentovi a byl spokojený, takže pro mě už nejtěžší práce skončila. Nazpíval jsem tam dvanáct písní, např. Atlantída, Balada o polnych vtákoch, Zažni, i některé novinky. Tento projekt jsme před pár lety zahájili v Obecním domě v Praze, tam byl první koncert se symfonickým orchestrem a nějak nás to chytilo, takže jsme uspořádali turné, teď nahráváme CD a vyjde také DVD z jednoho vystoupení. Chystáme i několik koncertů v Čechách a na Moravě. Takže mám co dělat a mezitím už skládám i nové písně. Teď jsem byl měsíc v Londýně a koupil jsem si tam kytaru – takže jsem to nevydržel a složil jsem nějaké skladby.

Žádné komentáře:

Okomentovat