pondělí 14. března 2011

José Cura v poslední době zazářil nejen ve Scale


V tomto týdnu se vraťme k tenoristovi, jenž je českému publiku velice známý. Po dvou pražských koncertech se José Cura s úspěchem představil na loňském ročníku festivalu a obrovský zájem o jeho vystoupení si vyžádal přidání druhého koncertu. V letošním roce se José Cura do Českého Krumlova vrací, aby zde uskutečnil svůj český jevištní debut – jako Canio se mezi 5. a 10. srpnem představí na krumlovské točně v novém nastudování Leoncavallovy opery Komedianti. A co nového se u Cury událo v posledních měsících od jeho krumlovských vystoupení? Na to se pojďme podívat právě dnes…

Velkou událostí, která Josého Curu potkala na sklonku loňského roku, bylo jmenování „Rakouským komorním pěvcem“ ve Vídeňské státní opeře, tzn. udělení nejprestižnějšího titulu, jaký pěvec může v Rakousku získat. Jen pro srovnání dodejme, že Ramón Vargas toto ocenění získal již před dvěma roky a Plácido Domingo v roce 1988. 


Video k předávání a rozhovor s José Curou nejdete zde.  

Dříve než ve Vídni Cura obdržel toto ocenění, debutoval v listopadu na scéně Vídeňské státní opery v roli rytíře Des Grieux v Pucciniho opeře Manon Lescaut. Curovo vystoupení po boku Olgy Gurjakovové, které nepostrádalo jeho typickou pěveckou impulzivitu, bylo podle zahraničních kritiků tím správným kořením pro modernistické pojetí Roberta Carsena.Videoukázku naleznete zde.
 
„In the fourteen years since his debut in the house, the Argentinian-born spinto with star appeal has sung many of his major roles here and has matured artistically while retaining his vocal prowess, and improving on certain technical points over the years. Generally eliminated are the "springboard leaps" which often marred his approach to anything above the stave and this performance witnessed polished verismo singing - almost slightly restrained and not to be faulted in style. This Des Grieux also has the charm of the guy-next-door, credible in his actions and passion. Indeed, it was Cura's contribution which lifted this performance to beyond the purely average.“
The Opera Critic, 2/12/2010
 
Další video z představení najdete zde

Významným projektem bylo pro Curu na sklonku loňského roku nastudování opery Samson a Dalila v opeře v Karlsruhe, na kterém se podílel nejen pěvecky coby představitel titulní role Samsona, ale rovněž jako režisér a tvůrce industriální scény. Po nastudování opery Maškarní ples byla tato inscenace druhou na jevišti tohoto operního domu, ve které se Cura předvedl jako ryzí renesanční osobnost. Detailní recenzi naleznete například v prosincovém magazínu Opernglas. Záběry z děkovačky najdete zde.
 
Po Novém roce se Cura vrátil na prkna milánské Scaly, aby se zde předvedl ve své parádní roli, v níž se vrátí i do České republiky. V nastudování Daniela Hardinga se charismatický Cura představil jako nezapomenutelný Canio
„Sul palcoscenico una compagnia all'altezza della situazione, a cominciare dal carismatico José Cura, sulla scena grandissimo Canio. Come tutti sappiamo da sempre, il tenore argentino possiede una tecnica di canto personalissima e certamente eterodossa, ma in questo repertorio è assolutamente vincente e difficilmente eguagliabile. Attore travolgente ed emozionante, Cura sfrutta il suo timbro brunito dalle sfumature baritonali per ricavare ogni effetto da una parte che conosce a menadito. Gli acuti sono brucianti e autorevoli, il fraseggio martellante e scandito. ll suo Canio, dolente e piagato, furibondo, violento, e in realtà fragilissimo è un personaggio che resta nella memoria….“
L’Opera 1/2/2011
 
Hudební ukázku ze Scaly, kde Cura zpívá slavné Vesti la giubba  nejdete zde.

A před několika dny se objevil na Křišťálovém plese v Bratislavě





A na co se chystá Cura v nadcházejících týdnech? V těchto dnech opět zpívá Cania v Curyšské opeře, v dubnu se v téže roli představí v Gran Teatre del Liceu v Barceloně, posléze se do Curychu vrátí jako Rodolfo v Bohémě. V květnu si jej německé publikum opět vyslechne opět jako Samsona, tentokráte však v Berlíně, a poté již na závěr sezóny a před festivalem opět opráší Komedianty nejprve v Curychu, a posléze ve Vídni. 
 
A na závěr si poslechněme ještě jednou Curovo sugestivní podání árie Směj se paňáco z opery Komedianti. 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat